17.04.23
Persönlich finde ich spiele-basierte Lernansätze spannend und herausfordernd. Traue ich mich mit meinen Studierenden oder meinen TrainingsteilnehmerInnen zu spielen? … übrigens: auch die Medizin entdeckte Videospiele 🙂 siehe Artikel Nehmen Sie dieses Spiel dreimal täglich ein der Zeit Online.
Aktuell arbeitet das ZML am Projekt Video-Games 4 Teachers – and soon the first products and results will be visible here.
For me it is a real challenge to include a game-based learning approach into my teaching and training. Shouldn’t I be a serious teacher personality full of wisdom?
Playing – some aspects
The Role of Play: freedom to fail, freedom to experiment, freedom to fashion identities, freedom of effort; and freedom of interpretation (Klopfer, p4)
Learning Principles (Gee)
- Identity: make a commitment – sich auf ein Spiel einlassen, auch mehrmals zu spielen, länger dran zu bleiben. Wann bleibe ich dran und warum, etwa bei Candy Crush?
- Risk taking: failure is a good thing, players can start again – beim Spielen zu verlieren, Fehler zu machen ist ok: aus Fehlern lernen wir!
- Well-Order Problems: problems are ordered, there are different levels, players form hypotheses that work well for later, harder problems
- Challenge and Consolidation: Learners develop skills to solve problems in a level, then the game throws a new class of problem at the players – Gerade in den ersten Levels von Candy Crush werden die Spielenden besonders unterstützt, einzelne Candy-Arten kennenzulernen. Von Level zu Level steigert sich der Schwierigkeitsgrad ein bisschen, von episode zu Episode sind die Veränderungen größer, etwa die sich vermehrende Schokolade oder die Schoko-Kanonen.
- Pleasantly Frustrating – ja …
- Performance Before Competence: Players can perform before they are competent, supported by the design of the game. They are supported by the “smart tools” and/or other, more advanced players. – Diesen Ansatz in Lernszenarien zu integrieren, finde ich spannend.
Materials
Auf dieser Seite sammle ich Materialien zum Thema – here you can find materials around game-based learning, mostly it’s in English.
- James Paul Gee : Learning Principles in Videogames – based on Gee, J. P. Good videogames and good learning.
- Slides of my colleague Anastasia Sfiri – definitions (slides 4-14) – learning theories (slides 15-29) – learning principles (slide s30-36) – sum up (slides 37) – game taxonomies (slides 38-41) – learning outcomes (slides 42-44) – balanced design (slides 45-48) – integration of digital games in education (slides 49-58) – barriers (slides 59-63) – framework for Qualifications of the European Higher Education Area (slides 64-70) (Gamehub, 561728-EPP-1-2015-1-ES-EPPKA2-CBHE-JP)
- Moving Learning Games Forward Obstacles, Opportunities & Openness – paper is from The Education Arcade by Eric Klopfer, Scot Osterweil, and Katie Salen with contributions by Jason Haas, Jennifer Groff and Dan Roy.
- Gamification: Der Mensch spielt nun auch, wenn er arbeitet, Standardartikel vom 3.2.2017
- Great video-games Symposium at the 19th European Conference on Literacy – blog post, June 2015
- Gamification: Wie der Spieltrieb uns packt, Video, Planet Wissen, März 2017
Literature
Burak, Asi, and Laura Parker. Power Play: How Video Games Can Save the World. Macmillan, 2017.
Gee, James Paul. What video games have to teach us about learning and literacy. Macmillan, 2014.
Klopfer, Eric, Scot Osterweil, and Katie Salen. „Moving learning games forward.“ Cambridge, MA: The Education Arcade (2009).
Van Eck, R. (2015). Digital game-based learning: Still Restless, After All These Years. (blogpost)
Van Eck, R. (2006). Digital game-based learning: It’s not just the digital natives who are restless. EDUCAUSE review, 41(2), 16.
@jupidu